Činjenica da je ReFoto škola analogne fotografije počela sa radom je zaista važna za zajednicu fotografa koji koriste film, jer će oni sada imati prilike da nauče sve o ovom procesu u impresivnom prostoru ReFoto laboratorije. Milanov koncept polaznicima daje mogućnost da mnogo nauče, s obzirom na to da se radi sa više modela iste laboratorijske opreme (aparata za povećavanje, dozni...), pa tako imaju širi uvid u tehniku. Prostor laboratorije pruža maksimalan komfor i polaznici imaju dovoljno prostora da nesmetano rade, ne ugrožavajući jedno drugo. Trudićemo se da redovno postavljamo članke koji se odnose na ovu radionicu, jer zaista zavređuje pažnju.
Vladimir Stajić, Fotokiosk
Refoto škola analogne fotografije započela je rad
Pre skoro godinu dana objavili smo da će u okviru Refoto škola biti organizovana i radionica analogne fotografije. Naizgled je ovo dug period do realizacije, ali kao i sve ostale stvari koje radimo i ova je postavljena sa izuzetno visokim standardima. Ideja je bila da se u okviru Refoto studija, odnosno učionice, postave tri povećavajuća aparata i na taj način napravi prostor u kojem istovremeno mogu da rade tri polaznika. I tako smo tokom ovog perioda uspeli da “u život vratimo” nekoliko povećavajućih aparata od kojih se u učionici nalaze četiri: Leitz Focomat Autofocus, Durst M601, Durst Laborator 900 i Durst Laborator 1200 (koji je funkcionalan, ali ćemo ga koristiti u slučaju da radimo snimke formata 9×12 cm). S obzirom na to da su uređaji potpuno različitih konstrukcija, polaznici imaju prilike da isprobaju kako se radi na svakom od sistema: M601 je klasične konstrukcije, Focomat je specifičan jer nakon što jednom podesite fokus promena veličine projektovane slike ne zahteva ponovno fokusiranje, dok je Laborator 900 “teška kategorija” sa dva objektiva na klizajućem nosaču i sa opcijom automatskog fokusiranja, ali konstrukciono drugačijoj od Leitz-a. Na pločama svakog uređaja nalaze se i kopirni ramovi, obični i magnetni, kao i uređaji, odnosno lupe za kontrolu fokusa različitih proizvođača i konstrukcija.
Pored aparata za povećavanje, svaki polaznik ima na raspolaganju dozne za razvijanje i to ponovo nekoliko različitih konstrukcija: Paterson, Jobo i Plastimat, a tu su i dozne sa metalnim špulnama koje obično predstavljaju misteriju kako se u njih ušniravaju filmovi.
Petoro polaznika analogne škole (Emilija Popović, Tatjana Malinović, Darija Đeletović, Nemanja Žutić i Nikola Jovandić) imala je svoje “analogno krštenje” prošlog vikenda kada smo, nakon teorijskog dela, ugasili svetla, a učionica je postala velika fotolaboratorija. Prvi komentari bili su da je veoma teško snaći se u mraku. Ali nakon par minuta oči su se privikle na mrak i zaštitna laboratorijska svetla i rad je počeo. Žao mi je što nisam mogao da snimim izraze na licima kada su nakon eksponiranja fotograma uronili prve foto-papire u razvijač i gledali kako se na belom papiru pojavljuje slika. Tokom prvog dana napravljeno je bezmalo šezdeset fotograma, a sledećeg dana krenuli smo sa snimanjem fotoaparatima i čak smo uspeli da razvijemo par filmova. Sledećeg vikenda nastavljamo analognu avanturu unutar učionice-laboratorije, studija i u dvorištu redakcije. Kako bismo vam pokazali delić onoga što je urađeno, reprodukovan je deo razvijenih filmova i urađenih fotograma.
Nastavak Refoto analogne priče sledi.
Autor teksta: Milan Živković
Više o autoru možete pročitati ovde.
Zahvaljujemo se autoru, kao i ReFoto inernet portalu, a originalni članak možete videti na adresi http://www.refoto.rs/refoto-skola-analogne-fotografije-zapocela-je-rad/